fredag 29. august 2008

Nyter dagene i Sioux Falls..

... med sol, varme og herlige folk :)

På flyplassen i Chicago kom det ei jente bort til oss og begynte å snakke norsk, det viste seg at vi har reist sammen hele veien uten å vite det selv. Hun heter Annick og vi har blitt gode venner allerede. (Hun skal altså også gå på Augustana College)

Den første kvelden kom vi inn til skolen i 8/9 tiden på kvelden etter maaaange timers reise, vi var relativt slitene men likevel dro vi ut og spiste. Deretter dro jeg og Anne Maren til Wal Mart med Donn for å kjøpe inn sengetøy. Og så dro vi på campus og "slo oss" ned for natta, ikke de fineste rommene men de funker. Selvfølgelig kom ikke min bagasje når vi stod på flyplassen i Sioux Falls og ventet, den kom dagen etter og da hadde de på flyplassen gått igjennom hele kofferten min. (sikkert brunosten;)

De første dagene har gått med til å handle inn ting til rommene våre, så vi har vært tre handleglade jenter med godt humør som "went crazy" i butikkene, spesiel da Wal Mart som er superbillig!
Vi endte opp med å handle for 1300 og 2500 kr, jeg og Anne Maren.. :P Det beste var at med den summen så hadde vi ting til rommet og skolestart pluss treningsutstyr som fotball, volleyball, knestropper, fotballstrømper, dykkebriller, bilder til veggen, lampe, lysestaker, lys, skittentøysdunk, søppelbøtte, støttebandasje, to shorts, bikini, 6 nye truser, 5 sportsbh'r og mer til. (FOR 1300kroner) Syyyyyke menneske, jeg elsker USA :P

I går kveld var vi på fotballkamp; American Football. Collegelaget vårt heter selvsagt The Vikings og i går vant de den første kampen spilt i år. Jeg skal ikke lyve, jeg skjønte absolutt ingenting av regler og slike ting, men det var utrolig morsomt å sitte på en full tribune og se på de 50-70 amerikanske "klysete" men søte fotballspillere som vet altfor godt at de duger og at de er pene. (ikke lurt)
Men det var utrolig gøy, til og med cherledere som man ser på film. Og masse snacks å kjøpe under hele kampen, i USA spiser de snaks uansett hva de driver med ;)

Så kom jeg hjem i går kveld etter en lang og festlig kveld, jeg går inn på nettbanken min for å sjekke hvordan jeg lå an etter all handlinga og ser at de har trukket 66.000 kroner fra kontoen min i ET kjøp....

... JEG BLIR LIVREDD!

Men heldigvis viste det seg at banken i Norge hadde sett uvanlig aktivitet på min brukskonto (ikke mye penger, men kjøp i USA) og derfor tømt det de kunne av penger på kontoen for å unngå svindel, nokså morsomt og ironisk i etterkant, men ikke i går kveld.
Heldigvis var det en feil fra bankens siden, for nå så jeg for meg at jeg måtte reise hjem eller ta opp et ekstra lån her i USA. puuuuh!!!

Rommet mitt ser ikke lenger ut som et fengsel, det er dekorert med bilder av familie, venner og norske ting som flagg og melkesjokolade osv.
Romkameraten min er koselig men litt skoleopptatt, det vi på godt norsk kan kalle nerd ;)
Og hun flytter inn på søndag. :)
Campus er utrolig stort, vi har brusautomater i gangene og kantine som er åpen til kl 12 på kvelden med alt mulig du kan tenke deg av drittmat: seige og feite kanelkaker, muffins, brus, doughnut og alt mulig ekkelt ;)
(det hender de har salat og wraps da ;) (og yoghurt som er sikkert 99% sukker)

Det er mange store internat her og maaange kjekke gutter, enda fåtall ikke kommer til skolen før slutten av helga, siden vi ikke starter før til uka.
Lærerene her er skikkelig smarte og anerkjente folk som mange drømmer om å ha som lærere og betaler derfor dyre dommer for å studere ved Augie. (dårlig støtteordning i USA for studenter, man må være skikkelig supernerd for å oppnå noe og helst kjempegod i en sport;)

I allefall, nå ble det er langt innlegg med masse inntrykk. Men la oss si litt til;

I går formiddag dro vi ut til selve sentrum ved fossene, derfor navnet Sioux FALLS. Der var det utrolig fint og alle parkene her er utrolig koselig... Byen er større enn forventet og jeg må si jeg liker meg utrolig godt her allerede.

Jeg slenger ut litt bilder, skal etterhvert prøve å lage en film og legge ut her på bloggen:)

You guys enjoy the pictures :)



Dette er senga mi, skal kanskje bytte til en type loftseng som er mye større og høyere.

Dette er kommoden min og skapet i bakgrunnen

Dette er da meg rett ved hovedfossen i parken, pent hæ? (parken altså;)

Fossen fra litt lenger avstand

Anne, Annick og meg ved fossen

Tatt fra broen :)

Tatt fra cafén vi spiste lunsj på
Ufattelig fint!

Anne, meg og Annick, norske hele gjengen :D

Et av mange morsomme skilt vi så på veien :)
Et av mange fine hus rundt i Sioux Falls

En nydelig park :D

Kule gater hele veien, med fete og grønne skilt ;)
The Empire, A MALL!
Hele gjengen på kampen :)
Og vi koser oss :D
Utrolig nok; CHERLEDERE ;)
GO GO GO GO ;)
We're loving it!!!
En god del spillere på et lag, kanskje ikke rart siden alle blir helt herpa etter en runde :P

So what do you think?!?!?! :o)

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Ida!
Morsomt å følge med deg på bloggen din!! (Du er jo blitt så flik til å oppdatere...) Høres så spennende ut. Lykke til med mange gode opplevelser og erfaringer!
Klem fra Mamma Bull

Ida :) sa...

Hei Mamma Bull :)
Ja, nå begynner det på en måte å bli litt mer å skrive om så da blir det lettere å oppdatere litt oftere ;o)
Det er kjempeflott her, stortrives :o)
Mange klemmer tilbake.

Anonym sa...

IDA... jeg vil også bo der:)
ser ut som om du har det supert:)

klemmer
Lena

Elin:) sa...

Å så fint det va der!! Du er superheldig!!:)

Ida :) sa...

Lena: Ja det er seriøst helt fantastisk her, og mye av det er så sinnsykt likt som det man ser på film :p (og det er bare så humor;)
Men jeg savner deg her da :/ klemmer<3

Elin:
Ja, sant det er fint?! Kjenner jehg gleder meg til å gi dere en tour når dere kommer på besøk :D
Åssen går det ellers?

Karen Marit sa...

Dere er superheldige!
Så gøy å se at dere har d bra:)
Amerika er noe for seg selv altså, KULT!:)

Lykke til med skolestart!

Torbjørn sa...

Brunost ligner veldig på narkotika, men det skjønte du vel etterhvert:p Kos dere!

Anonym sa...

Hei Ida min!!!<3
ÅÅåå!!Sååå heldige dere er!!<3 Jeg gleder meg masse til å komme på besøk neste år! Ser ut til at dere kommer til å trives veldig bra der:) Konge!:)
Nå har jeg startet på BiG;) Det er gøy! Bor på rom med Katarina og vi koser oss:) Du får se bilder på bloggen min om ikke så lenge:)
Kom plutselig på en ting...sendte jeg deg brudebildene på mail...? Eller glemte eg det.....? Du får sjekke det ut:) Skal snart sende deg en cd med flere bilder også:)
Men Ida...du får ha det veldig bra! Jeg er veldig glad i deg! Hils Anne Maren masse:)
klemmmer<3<3<3

Anonym sa...

Hei Ida
Jeg er imponert over alt dere har klart å få med dere av happenings, stå på og kos dere, dette er en opplevelse dere vil huske hele livet!
Lov meg att dere prøver "Kentucky fried chicken"!Utrolig digg!
Hilsen en kjempestolt Pappa!

Anonym sa...

Lykke til! =D

Anonym sa...

Hei igjen Ida
Har prøvd å ringe deg, men får bare en amerikansk telefonsvarer på øret.
Send oss en mail ved anledning.

Hilsen Pappa :)

sirBull sa...

Åh... *misunne* Gidd å ha det så gøy før jeg kommer over da! ;)